Rakt in i väggen

21.07.2022

Vet inte om jag har några läsare kvar, länge sedan jag skrev här. Luften gick lixsom ur. Trodde aldrig att det skulle slå så himla fel i sista kullen. När sista röntgen resultatet kom så gick luften ur. 8 st i kullen och 7 st med anmärkningar. Skutt och Fox som jag behöll , C och B/C .

Förra våren så började även Skutt och Fox få problem , nej inte med höfterna. Men med halsen. Dom började äta damm,häva i sig gräs o grus. Hosta spy samtidigt. Tänkte först toncillerna men nej igenom undersökningar så upptäcktes att bägge 2 har för lång gom. Är något som inte ska förekomma på golden utan på trubbnosiga raser.


Emser som är pappa till Skutt o Fox, han har jag fött upp själv. Emsers pappa Raste har jag träffat ett antal gånger. Och när Emser och hans syskon gjorde MH så fick jag reda på att Raste har op gomseglet o även tagit toncillerna. 2 st syskon till Emser fick problem med halsen. Men veterinärerna sa det, var inte ärftligt. Var ingen fara med aveln. 


Jag tog valpar på Twix som är syster till Emser, 2 st tik valpar. Dom var okej var inget med halsen på dom. Men Yrax som är pappa till den kullen har helt andra linjer bakom sig än vad Emser har.


Så jag trodde att det var lugnt men något sådant noterar jag i bakhuvudet. Men när både Fox o Skutt blev nu drabbade så kände jag nej. Det är visst ärftligt. Har frågat runt bland andra men ingen har hört talas om något sådant på golden. Men eftersom det är ärftligt och jag vet vart det kommer ifrån så kommer jag inte någon gång ta in dom linjerna igen. Och det som är intressant dom linjerna som jag dubblade med Emser och Vexla, är dom linjerna som jag tror för lång gom kommer ifrån.


Eftersom jag inte dubblade med Yrax o Twix men med Emser och Vexla så fick jag fram rätt mycket information om linjerna.


Så först opererades Skutt för lång gom, sen hans syster Fox. Därför har jag också inte gjort något med jakten. Bara lite rally lydnad. Och att ta det så här lugnt har bara varit väldigt bra. Efter ett tag började det bli problem igen för Skutt, samma som innan . In igen och denna gång var toncillerna inte roliga så dom togs bort också. Idag mår både Skutt o Fox jätte bra.


Tillbaka till röntgen, en efter en kom röntgen resultatet och när alla kom så gick luften helt ur mig. Jag kommer garanterat inte använda Vexla något mer i aveln. Och det är så synd för hon har gett helt underbara valpar efter sig. Men hälsan måste vara med. Kan inte med gott samvete ta en kull till på Vexla.


Idag bor det 3 golden här o jag har inget mer utrymme just nu för en golden till. Vi får se vad framtiden har . Först tänkte jag blir ingen mer golden.Var så trött på allting. Men nu känner jag kan inte vara utan golden. Denna helt underbara ras!


I dec så åkte jag med Skutt till veterinären för kastrering. Han ska inte gå i avel och bo med sin syster o mamma kan bli stora problem så jag kände att det var lika bra. JAg är inte emot kastrering, tycker det kan vara bra i en del fall. Om hunden garanterat inte ska gå i avel tex pga hälsan är det inget fel att kastrera. Men att kastrera för att få bukt med ett problem är fel väg att gå. Kastrera om man bor i ett område med bara tikar och hanen har det väldigt jobbigt så då självklart ska man inte fundera så mycket. För det är det man ska sätta först , vad som blir bäst för hundens mående.


I våras så händer det ytterligare en tråkig sak i kullen, en valp ramlar ihop i trädgården. Dom försöker rädda henne men det går inte. Hunden skickades på obduktion men både jag och ägarna står fortfarande som frågetecken. Nu ska ingen i kullen gå vidare i avel och Vexla stoppar jag. Men väldigt väldigt tråkigt.


Så det går verkligen troll i kullen, allting som kan hända händer i den kullen. Det som är det bästa med kullen är att den balansen som är i den kullen är den bästa som jag har fått fram. Dom har en fin av o på knapp och lyhörda. Dom har huvudet med sig när dom springer. Fox hoppas jag mycket på i jakten.


Så därför har det varit tyst här. Att vara uppfödare är inte lätt och ibland blir det väldigt väldigt tufft. För man lägger ner hela sitt hjärta i uppfödningen. Så jag får börja från noll med min uppfödning på golden. Som jag fick göra med Troja.

Hoppas att det inte dröjer så länge till nästa gång jag sitter här o skriver.

2020 Den Nya Konstförening | Alla rättigheter reserverade.
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång